AN ANALYSIS OF EDUCATIONAL VALUES FOUND IN UPIN AND IPIN ANIMATED MOVIE ON RAMADAN THEMED SERIES

https://doi.org/10.12345/jir.v5i1.166

Authors

  • RASYID RIDHO HAMIDY

Keywords:

Literature, Educational Value, Animated Movie, Upin and Ipin.

Abstract

Tujuan dari penelitian ini adalah: 1) untuk menganalisis nilai-nilai pendidikan yang ditemukan di film
seri animasi Upin dan Ipin yang bertema Ramadhan, dan 2) untuk mengetahui manfaat dari
menonton film seri animasi Upin dan Ipin film yang bertema Ramadhan. Bentuk penelitian ini adalah
deskriptif kualitatif dan penelitian perpustakaan. Data dalam penelitian ini berupa dialog yang
mengandung nilai-nilai yang diucapkan oleh karakter dalam film seri animasi Upin dan Ipin yang
bertema Ramadhan. Data diambil dari skenario dari fim seri animasi Upin dan Ipin. Untuk
mengumpulkan data yang diperlukan, tehnik yang digunakan adalah observasi dan dokumentasi.
Data yang terkumpul kemudian dianalisis melalui beberapa langkah: 1) menafsirkan data yang
ditemukan dalam dialog, 2) menganalisis dialog dan mengklasifikasikan mereka sesuai dengan
kategori berdasarkan nilai pendidikan, 3) memverifikasi dialog dengan teori terkait dalam penelitian
ini, dan 4 ) memberikan kesimpulan tentang nilai-nilai pendidikan yang ditemukan dalam film.
Analisis data menunjukkan bahwa ada 12 nilai pendidikan dalam film animasi ini. Nilai-nilai
pendidikan tersebut adalah: kejujuran, berani, perdamaian, percaya diri, disiplin, kemurnian,
kesetiaan, rasa hormat, cinta dan kasih sayang, tidak mementingkan diri sendiri, baik dan ramah,
adil dan humanis. Selanjutnya, peneliti menemukan ada tiga keuntungan utama dari menonton Upin
dan Ipin film animasi; keuntungan tersebut adalah: 1) media hiburan, 2) sumber inspirasi, dan 3)
media pendidikan.
Kata kunci: Sastra, Nilai Pendidikan, Film Animasi, Upin dan Ipin.

The purposes of this research are: 1) to analyze the educational values found in Upin and Ipin
animated movie on Ramadan themed series, and 2) to know the benefits of watching Upin and Ipin
animated movie on Ramadan themed series. The research design of this research is descriptive
qualitative and library research. In this research the data were in the form of dialogues containing
values presented by the characters in Upin and Ipin animated movie which focused on Ramadan
themed series. The data were taken from screenplay of the Upin and Ipin animated movie. To collect
the data needed, observation and documentation techniques were used. The collected data were
then analyzed through some steps: 1) interpreting the data found in the dialogues, 2) analyzing the
dialogues and classifying them according to categories based on educational value, 3) verifying the
dialogues with related theory in this research, and 4) giving the conclusion about the educational
values found in the movie. Data analysis shows that there are 12 educational values in this animated
movie. Those 12 educational values are: honesty, brave, peace, confident, discipline, purity, loyalty,
respect, love and affection, unselfish, kind and friendly, fair and humanist. Furthermore, the
researcher finds there are three major advantages of watching Upin and Ipin animated movie; they
are: 1) medium of entertainment, 2) source of inspiration, and 3) medium of education.
Keywords: Literature, Educational Value, Animated Movie, Upin and Ipin.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

02/21/2020

How to Cite

RASYID RIDHO HAMIDY. (2020). AN ANALYSIS OF EDUCATIONAL VALUES FOUND IN UPIN AND IPIN ANIMATED MOVIE ON RAMADAN THEMED SERIES. Journal Ilmiah Rinjani : Media Informasi Ilmiah Universitas Gunung Rinjani, 5(1), 175–184. https://doi.org/10.12345/jir.v5i1.166

Most read articles by the same author(s)