THE EFFECTIVENESS OF TEACHING ENGLISH VOCABULARY USING FLASHCARD FOR II SEMESTER STUDENTS AT GUNUNG RINJANI UNIVERSITY

https://doi.org/10.12345/jir.v6i2.140

Authors

  • RASYID RIDHO HAMIDY

Keywords:

Mengajar, Kosakata, Flashcard.

Abstract

Kosakata sebagai elemen atau komponen bahasa Inggris sangat penting untuk dipelajari
dengan baik, karena ini adalah gerbang dan dasar untuk memahami frasa dan kalimat dalam
bahasa Inggris. Dalam penelitian ini, penulis tertarik dengan flashcard sebagai salah satu media
dalam pengajaran bahasa Inggris khususnya kosakata. Penelitian ini difokuskan untuk mencari
tahu tentang penggunaan flashcard sebagai media pengajaran kosa kata bahasa Inggris
kepada siswa. Metode yang digunakan dalam penelitian ini adalah pendekatan kualitatif
deskriptif. Data yang dianalisis adalah data deskriptif berupa kata-kata tertulis yang
membutuhkan interpretasi karena penelitian ini membahas efektifitas pengajaran kosa kata
bahasa Inggris menggunakan Flashcard. Dalam pengambilan sampel, penulis mengambil
beberapa tanggapan dari para siswa. Dari tanggapan, ia mengidentifikasi dan
mengklasifikasikan masing-masing sesuai dengan fungsi media pembelajaran visual yang
mencerminkan. Berdasarkan klasifikasi ini dia membuat analisis. Hasil dari penelitian ini
menunjukkan bahwa media pembelajaran visual merupakan alat yang sangat berguna dalam
proses belajar mengajar, karena menggunakan media pembelajaran merangsang aktivitas
siswa dan mampu memahami subjek yang diajarkan dalam komunikasi yang lebih efektif dan
efisien. Menyelesaikan studi, penulis menyarankan guru harus meningkatkan makna mengajar
dan menawarkan kesempatan untuk mengenal dan mencoba strategi yang berbeda di sekolah
sehingga setiap siswa dapat menemukan strategi terbaik untuk mereka.
Kata kunci: Mengajar, Kosakata, Flashcard.

Vocabulary as an English element or component is very important to be learned well, because it
is the gate and basis to understand phrases and sentences in English. In this study, the writer is
interested in flashcard as one of the media in teaching English especially vocabulary. This study
is focused on finding out about the use of flashcard as a medium of teaching English vocabulary
to students. The method which is applied in this research is a descriptive qualitative approach.
The data being analyzed are descriptive data in form of written words which need interpretation
because this study deals with the effectiveness of teaching English vocabulary using Flashcard.
In taking the sample, the writer takes several responses from the students. From the responses,
he identified and classified each of them according to the function of visual learning media that
reflect. Based on this classification he made the analysis. The result of this study shows that the
visual learning media was a very useful tool in the teaching and learning process, because of
using learning media stimulated student activity and able to understand the subject being taught
in a more effective and efficient communication. Completing the study, the writer suggests
teachers should enhance the meaning of teaching and offer the opportunity to get to know and
try out the different strategies in school so that each student can find the best strategies for
them.
Key words: Teaching, Vocabulary, Flashcard.

Downloads

Download data is not yet available.

Published

02/15/2020

How to Cite

RASYID RIDHO HAMIDY. (2020). THE EFFECTIVENESS OF TEACHING ENGLISH VOCABULARY USING FLASHCARD FOR II SEMESTER STUDENTS AT GUNUNG RINJANI UNIVERSITY. Journal Ilmiah Rinjani : Media Informasi Ilmiah Universitas Gunung Rinjani, 6(2), 256–266. https://doi.org/10.12345/jir.v6i2.140

Most read articles by the same author(s)