A Analisis Dampak Penerapan Program Profil Pelajar Pancasila untuk Pencegahan Perkawinan Anak di Kabupaten Lombok Timur

https://doi.org/10.53952/jir.v11i1.432

Authors

  • Karomi Universitas Gunung Rinjani
  • Abdul Majid Junaidi Universitas Gunung Rinjani

Keywords:

Profil_Pelajar_Pancasila; Karakter; Perkawinan_Anak

Abstract

The aims of this study are to 1) explore policies related to the Pancasila Student Profile Program so that it has an impact on the decline in the number of child marriages in East Lombok district, 2) to observe the achievements of the implementation of the Pancasila Student Profile on changes in children's behavior so that it has an impact on reducing the number of child marriages in Indonesia. East Lombok district, and 3) to formulate alternative solutions to the problem of preventing child marriage through educational institutions in schools, especially the driving school in East Lombok district. This study uses a qualitative descriptive method with observation, interviews, and documentation techniques. The conclusions generated from this study regarding the analysis of the impact of the application of the Pancasila student profile for the prevention of child marriage in East Lombok district, are as follows: 1) Policies on preventing child marriage in East Lombok district still have not touched education, as a whole, such as school programs, curriculum of the education unit; 2) Strengthening the profile of Pancasila students needs to be carried out in schools in order to change the focus of students from negative activities, thus causing students to fall into child marriage; 3) Strengthening the profile of Pancasila students, as an alternative to create students who think critically so that they are able to filter information that child marriage is the root of social problems in the region; 4) The profile of Pancasila students must have the support of a learning environment so that students are more independent, so that marriage is not just a matter of hoping for a partner, but also there must be a spirit of independence in order to realize the values ​​of gotong royong after adulthood; 5) The Pancasila student profile program is a solution to children's problems, especially child marriage: this study suggests, 1) The need for policies that touch the roots of social problems in East Lombok district; 2) The need to strengthen the profile of Pancasila students through the curriculum of the Education unit..

Abstrak

Tujuan penelitian ini adalah untuk: 1) mengeksplor kebijakan terkait dengan Program Profil Pelajar Pancasila sehingga berdampak terhadap menurunnya angka perkawinan anak di kabupaten Lombok Timur, 2) untuk mengamati capaian dari implementasi Profil Pelajar Pancasila terhadap perubahan perilaku anak sehingga berdampak terhadap pengurangan angka perkawinan anak di kabupaten Lombok Timur, dan 3), untuk merumuskan altiernatif pemecahan masalah terhadap pencegahan angka perkawinan anak melalui pendekatan lembaga pendidikan di Sekolah, khusunya sekolah Penggerak di Kabupaten Lombok Timur. Penelitian ini menggunakan metode deskriptif kualitatif dengan teknik observasi, wawancara dan dokumentasi. Adapun kesimpulan yang dihasilkan dari penelitian ini tentang analisis dampak penerapan profil pelajar Pancasila untuk pencegahan perkawinan anak di kabupaten Lombok Timur, adalah sebagai berikut: 1) Kebijakan tentang pencegahan perkawinan anak di kabupaten Lombok Timur masih belum menyentuh Pendidikan, secara keseluruhan, seperti program sekolah, kurikulum satuan pendidikan;2) Penguatan profil palajar Pancasila perlu dilakukan di sekolah dalam rangka mengubah fokus peserta didik dari aktivitas-aktivitas negative, sehingga menyebabkan peserta didik terjerumus terhadap perkawinan anak; 3) Penguatan profil pelajar Pancasila, sebagai alternatif untuk mewujudkan peserta didik yang berfikir kritis agar mampu menyaring informasi bahwa perkawinan anak itu merupakan akar masalah social di daerah; 4) Profil pelajar Pancasila mesti harus adanya dukungan lingkungan belajar agar para peserta didik agar lebih mandiri, sehingga menikah itu adalah bukan tentang masalah berharap pada pasangan saja namun juga harus ada jiwa kemandirian agar terwujud nilai-nilai gotong royong setelah dewasa; 5) Program profil pelajar Pancasila menjadi solusi terhadap permasalahan-permasalahan anak, khusunya terhadap perkawinan anak: penelitian ini menyarankan, 1) Perlunya kebijakan yang menyentuh akar masalah sosial di kabupaten Lombok Timur; 2)Perlunya penguatan profil pelajar Pancasila melalui kurikulum satuan Pendidikan.

Kata kunci: Profil_Pelajar_Pancasila; Karakter; Perkawinan_Anak

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aditomo, A., & Ph, D. (2021). Nilai-nilai Pancasila dalam Pembelajaran Merdeka Belajar. 13. http://ditpsd.kemdikbud.go.id/upload/filemanager/download/merdeka-belajar/Merdeka-Belajar-Profil-Pelajar-Kurikulum-Pancasila.pdf

Afsar, B. (2014). Moral or Authoritative Leadership: Which One is Better for Faculty Members? American Journal of Educational Research, 2(9), 793–800. https://doi.org/10.12691/education-2-9-14

Albar, S. B., & Southcott, J. E. (2021). Problem and project-based learning through an investigation lesson: significant gains in creative thinking behaviour within the Australian foundation (preparatory) classroom. Thinking Skills and Creativity, 41, 19. https://doi.org/https://doi.org/10.1016/j.tsc.2021.100853

Dewi, A. R. (2020). Kata Pengantar. Tunas Agraria, 3(3). https://doi.org/10.31292/jta.v3i3.129

Djamilah; Kartikawati, R. (2012). Dampak Perkawinan Anak di Indonesia. Jurnal Studi Pemuda, 3(1), 1–16.

E. Mulyasa. (2011). Manajemen dan kepemimpinan kepala sekolah. Bumi Aksara.

Fatmawati, J. (2018). Telaah kreativitas. Universitas Airlangga, October, 0–21. https://www.researchgate.net/publication/328217424_TELAAH_KREATIVITAS

Hamdani, M., B.A, P., & P, K. (2012). Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kritis Melalui Metode Eksperimen the Improve Ability to Think Critically through the Experimental Method. Proceeding Biology Education …, 16(Kartimi), 139–145. https://jurnal.uns.ac.id/prosbi/article/view/38412

Hapudin, M. S. (2019). Implementasi Pendidikan Karakter Melalui Budaya Sekolah. Journal of Teching and Learning Research, 1(2), 121–130.

Jung, D. I., Chow, C., & Wu, A. (2003). The role of transformational leadership in enhancing organizational innovation: Hypotheses and some preliminary findings. Leadership Quarterly, 14(4–5), 525–544. https://doi.org/10.1016/S1048-9843(03)00050-X

Kemendikbud Ristek. (2021). Profil Pelajar Pancasila. Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan, 1–108. http://ditpsd.kemdikbud.go.id/hal/profil-pelajar-pancasila

Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. (n.d.). Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan Merdeka Belajar Episode Kelima. www.sekolah.penggerak.kemdikbud.go.id/gurupenggerak/

KEPMEN PSP 1177P2020.pdf. (n.d.).

OECD. (2019). Programme for international student assessment (PISA) results from PISA 2018. Oecd, 1–10. https://www.oecd-ilibrary.org/education/pisa-2018-results-volume-iii_bd69f805-en%0Ahttps://www.oecd-ilibrary.org//sites/bd69f805-en/index.html?itemId=/content/component/bd69f805-en#fig86

Pearlman, B., & Thomas, J. W. (2000). Bob Pearlman Home Project-Based Learning 21st Century Learning A REVIEW OF RESEARCH ON PROJECT-BASED LEARNING. http://www.bie.org/research/study/review_of_project_based_learning_2000

Salinan-Distribusi-II-Kepmen-162-tentang-PSP (1). (2021). Distribusi ii. PROGRAM SEKOLAH PENGGERAK, .Jakarta.

SANJAY K. PANDEY, RANDALL S. DAVIS, SHEELA PANDEY, S. P. (2015). TRANSFORMATIONAL LEADERSHIP AND THE USE OF NORMATIVE PUBLIC VALUES: CAN EMPLOYEES BE INSPIRED TO SERVE LARGER PUBLIC PURPOSES? Public administration. https://doi.org/https://doi.org/10.1111/padm.12214

Sufanti, M., Purwati, P. D., & Cahyati, J. N. (2022). CERITA PENDEK BERLATAR PANDEMI COVID-19 SEBAGAI BAHAN EDUKASI KARAKTER BERKEBINEKAAN GLOBAL. Bahasa: Jurnal Keilmuan Pendidikan Bahasa dan Sastra Indonesia Volume, 4(1), 1–12.

Taubah, M. (2016). PENDIDIKAN ANAK DALAM KELUARGA PERSPEKTIF ISLAM Mufatihatut Taubah (Dosen STAIN Kudus Prodi PAI). JUrnal Pendidikan Agama Islam, 3(1), 109–136. http://jurnalpai.uinsby.ac.id/index.php/jurnalpai/article/view/41

Tih. (2021). 24 SD di Lombok Timur Terpilih Jadi Sekolah Penggerak. lombokpost.jawapos.com/. https://lombokpost.jawapos.com/selong/03/07/2021/24-sd-di-lombok-timur-terpilih-jadi-sekolah-penggerak/

Tim Kemdikbudristek. (2020). Rencana Strategis Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan 2020-2024. Kementerian Pendidikan, Kebudayaan, Riset dan Teknologi, 1–129. https://dikti.kemdikbud.go.id/

Wahjosumidjo. (2008). Kepemimpinan kepala sekolah : tinjauan teoritik dan permasalahannya (Ed.1, Cet.). Raja Grafindo Persada.

Zamjani, I., Aditomo, A., Pratiwi, I., Solihin, L., Hijriani, I., Utama, B., Simatupang, S. M., Djunaedi, F., Amani, N. Z., & Widiaswati, D. (2020). Naskah Akademik Sekolah Penggerak.

Zuchron, D. (2021). Tunas Pancasila 2021. 1–82. https://ditpsd.kemdikbud.go.id/upload/filemanager/download/BUKU-TUNAS-PANCASILA.pdf

Published

01/23/2023

How to Cite

Karomi, & Abdul Majid Junaidi. (2023). A Analisis Dampak Penerapan Program Profil Pelajar Pancasila untuk Pencegahan Perkawinan Anak di Kabupaten Lombok Timur. Journal Ilmiah Rinjani : Media Informasi Ilmiah Universitas Gunung Rinjani, 11(1), 53–64. https://doi.org/10.53952/jir.v11i1.432

Most read articles by the same author(s)