Grammatical Errors in Writing Recount Texts Committed by the Tenth Grade Students of Madrasah Aliyah (MA) Thohir Yasin Lendang Nangka in the School Year of 2015/2016

https://doi.org/10.12345/jir.v5i1.160

Authors

  • ZAENUL FIKRI

Keywords:

Grammatical Errors, Recount Text.

Abstract

This study was meant to discover the types of grammatical errors commited by the tenth grader
of students in writing recount texts, and to discover why those errors happen. This study was a
case study with qualitative approach. The subject of this study was 51 students of the tenth
grader of Madrasah AliyahThohirYasinLendangNangka in the School Year of 2016/2017. The
instrument used in this study was written test of recount text. Data collection method used in
this study was observation, interview, and documentation. The data was analyzed by classifying
the types of grammatical error into seven categories and then determined the possible causes
of those errors according to the theory of Erdogan(2005). The result showed that: (1) The
students made 323 grammatical errors in 431 sentences classified into 98 or 30.3% errors in
producing verb groups, 112or 34.7% errors in subject-verb agreement, 46 or 14.2% errors in
pluralization, 18 or 5.6% errors in the use of article, 20 or 6.2% errors in the use of preposition,
12or 3.7% errors in the use of pronoun, and 17or 5.3% errors in the use of conjunction.(2) The
possible causes of those errors are: intra-lingual transfer (88%) and inter-lingual transfer (12%).
Key words: Grammatical Errors, Recount Text.
ABSTRAK
Penelitian ini bertujuan untuk menemukan jenis-jenis grammatical errors yang dibuat oleh siswa
kelas X di dalam menulis recount text, dan untuk menemukan penyebab errors tersebut.
Penelitian ini merupakan studi kasus dengan menggunakan pendekatan qualitative. Subjek
penelitian ini sebanyak 51 siswa kelas X Madrasah Aliyah Thohir Yasin Lendang Nangka Th.
Pelajaran 2016/2017. Instrument yang digunakan adalah tes tulis dalam bentuk recount text.
Metode pengumpulan data yang dipakai dalam penelitian ini adalah observasi, interview, dan
dokumentasi. Data dianalisis dengan mengklasifikasikan jenis-jenis grammatical errors dan
kemudian menentukan kemungkinan penyebab errors tersebut dengan mengacu kepada teori
Erdogan (2005). Hasil yang didapatkan adalah: (1) siswa membuat 323 grammatical errors dari
431 kalimat dengan klasifikasi sebagai berikut: 98 atau 30,3 % errors di dalam membuat verb
groups, 112 atau 34,7 % errors pada subject-verb agreement, 46 atau 14,2 % errors pada
pluralization, 18 atau 5,6 % errors pada penggunaan article, 20 atau 6,2 % errors pada
penggunaan preposistion, 12 atau 3,7 % errors pada penggunaan pronoun, dan 17 atau 5,3 %
errors pada penggunaan conjunction. (2) kemungkinan penyebab errors tersebut adalah: intralingual
transfer (88%) dan inter-lingual transfer (12%)
Kata Kunci: Grammatical Errors, Recount Text

Downloads

Download data is not yet available.

Published

02/21/2020

How to Cite

ZAENUL FIKRI. (2020). Grammatical Errors in Writing Recount Texts Committed by the Tenth Grade Students of Madrasah Aliyah (MA) Thohir Yasin Lendang Nangka in the School Year of 2015/2016. Journal Ilmiah Rinjani : Media Informasi Ilmiah Universitas Gunung Rinjani, 5(1), 95–103. https://doi.org/10.12345/jir.v5i1.160