ANALISIS PEMAHAMAN MAHASISWA PENDIDIKAN FISIKA UNIVERSITAS JEMBER MELALUI MULTIREPRESENTASI VERBAL DAN GRAFIK TENTANG MANFAAT DAN BAHAYA SINAR UV BAGI KESEHATAN

https://doi.org/10.53952/jir.v9i2.322

Authors

  • Elma Tri Istighfarini Program Studi Pendidikan Fisika, FKIP Universitas Jember
  • Sudarti Program Studi Pendidikan Fisika, FKIP Universitas Jember
  • Yushardi Program Studi Pendidikan Fisika, FKIP Universitas Jember

Keywords:

UV radiation, Benefit of UV rays, Danger of UV Rays, Verbal Representation, Graphic Representation

Abstract

This study aims to analyze the understanding of Physics Education students at the University of Jember regarding the benefits and dangers of UV rays for health through multi-representation graphs and graphs. This study used a descriptive method with a quantitative approach through questionnaires to 50 students of Physics Education at the University of Jember, namely the 2nd semester students and 4th semester students.The data sources were obtained from a multiple choice questionnaire which included 10 verbal and graphic questions with 5 verbal questions and 5 questions. validated graph questions. The results of respondents' answers will be analyzed in describing the ability of Physics Education students at the University of Jember in understanding the benefits and dangers of UV rays for health through verbal and graphic multi-representation. Based on research that has shown that Physics Education students at the University of Jember better understand the material given or seen in questions with graphical representation results, it is seen from the average value of correct answers to verbal representation questions of 71.06% and the average correct answers for about graph representation of 39.76%. The percentage of 71.06% indicates that not all Physics Education students at the University of Jember understand the benefits and dangers of UV rays for health. This is because the sun in semester 2 students has not been given courses that discuss radiation and the small percentage of correct answers with graphical representations because the level of difficulty of the questions is higher related to questions of verbal representation.

Keywords: UV radiation, Benefit of UV rays, Danger of UV Rays, Verbal Representation, Graphic Representation

ABSTRAK

Penelitian ini bertujuan untuk menganalisis pemahaman mahasiswa Pendidikan Fisika Universitas Jember mengenai manfaat dan bahaya sinar UV bagi kesehatan melalui multirepresentasi verbal dan grafik . Penelitian ini menggunakan metode deskriptif dengan pendekatan kuantitatif melalui kuisioner terhadap 50 mahasiswa Pendidikan Fisika Universitas Jember yaitu pada mahasiswa semester 2 dan mahasiswa semester 4. Sumber data diperoleh dari kuisioner berbentuk pilihan ganda yang meliputi soal verbal dan grafik  sebanyak 10 soal dengan 5 soal verbal dan 5 soal grafik yang telah divalidasi. Hasil jawaban responden akan dianalisis dalam  mendeskripsikan kemampuan mahasiswa Pendidikan Fisika Universitas Jember  dalam memahami manfaat dan bahaya sinar UV bagi kesehatan melalui multirepresentasi verbal dan grafik. Berdasarkan hasil penelitian yang telah dilakukan menunjukkan bahwa mahasiswa Pendidikan Fisika Universitas Jember lebih memahami materi yang diberikan atau dilihat dalam bentuk soal dengan representasi verbal daripada representasi grafik yaitu dilihat dari nilai rata – rata jawaban benar soal representasi verbal sebesar 71,06% dan rata – rata jawaban benar untuk soal representasi grafik sebesar 39,76%. Prosentase sebesar 71,06 % menunjukkan bahwa tidak semua mahasiswa Pendidikan Fisika Universitas Jember memahami manfaat dan bahaya Sinar UV bagi kesehatan. Hal ini dikarenakan pada mahasiswa semester 2 belum diberikan mata kuliah yang membahas mengenai  radiasi matahari dan kecilnya prosentasi jawaban benar dengan representasi grafik karena tingkat kesulitan soal lebih tinggi daripada soal dengan representasi verbal.

Kata kunci: Radiasi UV; Manfaat Sinar UV; Bahasa Sibar UV; Bahasa sinar UV; Representasi Verbal; Representasi Grafik;

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Grigalavicius , M., J. Moan, A. Dahlback, dan

A. Juzeniene. (2016). Daily, seasonal, and latitudinal variations in solar ultraviolet A and B radiation in relation to vitamin D production and risk for skin cancer. International Journal of Dermatology : 23.

Harinko , R. dan S.J. Hayati. (2019). Non-

Melanoma Skin Cancer (NMSC) pada Pekerja Luar Ruangan dan Intervensinya. Jounal Agromedicine.6(2) : 405 – 406.

Park, D.H., S.T. Oh, dan J.H. Lim. (2019).

Development of a UV Index Sensor-Based Portable Measurement Device with the EUVB Ratio of Natural Light. Journal Sensors : 1-2.

Putra A.I.A., N.S. Aminah, dan A. Marzuki.

(2020). Analysis of Students’ Multiple representation-based Problem - solving Skills. Journal of Education Science and Technology. 6(1) : 100.

Rahmawati D., Purwanto, Subanji, E.

Hidayanto, dan R. B. Anwar. (2017). Process of Mathematical Representation Translation from Verbal into Graphic. International Electronic Journal Of Mathematics Education. 12 (3) : 369.

Sutopo.( 2016). PEMAHAMAN MAHASISWA

TENTANG KONSEP-KONSEP DASAR GELOMBANG MEKANIK. Journal Pendidikan Fisika Indonesia. 12(1) : 43.

Susana , A. (2019). Pembelajaran Discovery

Learning menggunakan Multimedia Interaktif . Bandung : Polar.

Kustandi , C. dan D. Darmawan. (2020).

Pengembangan media pembelajaran Konsep & Aplikasi Pengemabangan Media Pembelajaran bagi Pendidikan di Sekolah dan masyarakat. Jakarta : Kencana.

Published

07/31/2021